HemService & ExpeditionTV, bredband & internet

TV, bredband & internet

Internet/bredband finansieras numera av föreningen centralt!

BRF Friggagatan kan med glädje meddela att vi tecknat ett avtal med Teliabolaget Halebop för en s.k. kollektivavtalad fiber. Det innebär att avtal för fiberanslutet bredband (internet) från och med 1 april 2020 inte behöver varken tecknas- eller betalas av den enskilde medlemmen. Prestandan för bredbandet är 1000/1000 Mbit, vilket innebär att topphastigheten för ned- och uppströms laddning är 1000 Mbit/sekund.

Vad innebär detta praktiskt?

Eftersom Halebop är ett Teliabolag kommer ingen hårdvara i huset att bytas. För de flesta med ett befintligt Teliaabonnemang kommer inte någon skillnad att upplevas, men vi listar lite olika situationer som du troligtvis befinner dig i:

  • För dig som har ett Teliabredbandsavtal med eller utan TV-abonnemang Halebops system känner automatiskt av om du har ett Telia-abonnemang och kommer automatiskt sluta att fakturera dig efter den 1 april. I ditt nuvarande abonnemang har du fått låna en router av Telia. Det kan vara så att de vill ha tillbaka den beroende på hur gammal den är. Drabbade kunder kommer få brev om detta. Om du mottager ett sådant brev och behöver en ny router se frågor och svar. Har du digital-tv via Telia idag så kommer den lösningen inte att påverkas.
    Om du har en telia.se mejladress så kommer den försvinna i samband med bytet av leverantör. Du behöver således skaffa dig en ny. Vi rekommenderar en Gmail adress som är gratis och kan hittas på www.mail.google.com
  • För dig utan ett Teliabredbandsavtal Behöver du inte tänka på något mer utöver att du behöver skaffa router och plugga in i ditt bredbandsuttag. Läs mer om router under ”frågor & svar”.
  • För dig med ett Com Hembredbandsavtal Com Hem levererar idag bredband via sina uttag (samma som TV) och är separerade från vårt kollektivavtal. Har du ett sådant abonnemang rekommenderar vi att du säger upp det, eftersom föreningen nu står för bredbandet i din lägenhet. Dessutom är det nya bredbandet avsevärt mycket snabbare än det Com Hem kan leverera.

Digital TV?

Om du redan har tecknat dig för digitaltv via Telia kommer du inte påverkas av leverantörsbytet, men om du önskar teckna fler kanaler utöver det utbud föreningen redan står för i samarbete med Com-Hem, görs detta via Telia. www.telia.se/tv

Frågor & Svar:

– Jag har inget bredbandsuttag?
I somliga lägenheter har tidigare eller nuvarande lägenhetsinnehavare ”renoverat” bort uttaget. Vi ber er kontakta oss om så är fallet så kommer föreningen att gruppanmäla ett teknikerbehov hos leverantören. Detta är inget som ingår i installationen, men något vi gemensamt kan prisförhandla med större effekt.

– Jag har ingen fördelningsrouter?
En router används för att fördela fiberanslutningen via kabel eller via WiFi. Halebop rekommenderar en router som klarar av minst 1000 Mbit/sekund och tipsar om en som säljs på Inet: https://www.inet.se/produkt/5402963/ tp-link-archer-c1200-ac1200 Det går givetvis bra med en router ni redan har.

Bakgrund till beslut.
Från en situation där vi medlemmar haft möjlighet att teckna enskilda bredbandsavtal och där kostnaden hos Telia ofta överstiger 400 kr inkl. moms/ månad, har föreningen förhandlat fram ett gruppavtalspris på 64 kr inkl. moms per lägenhet. Denna låga kostnad kan föreningen hantera centralt då vår ekonomiska situation är god. Dessutom bidrar det till ökad attraktivitet och värdehöjning av vår
förening. Frågor kring detta kan mejlas till brf@ friggagatan.se eller direkt till styrelsen under expeditionstider. Märker vi att vi får mycket frågor som är svåra att besvara kommer vi samla till ett informationsmöte. Något sådant är ännu inte planerat.

Kabel-tv (Tele2)

Brf Friggagatan har distributions- och serviceavtal med Tele2 (fd ComHem). För att få tillgång till Tele2:s standardutbud är digital-box numera nödvändigt. Eventuella tillval och digital-box är medlemmens enskilda ansvar.

Det finns möjlighet att köpa andra Tele2-tjänster via kabel-tv-uttaget; ip-telefoni och bredband www.tele2.se

Kundservice och felanmälan, Tel: 90 222

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.