Start » Om föreningen » Presentation
stlvhus_760807

Presentation

Historik

pre_friggag3HSBs Bostadsrättsföreningen Friggagatan, stod klar för inflyttning 1982-83. I samma kvarter, Breitenfeldt, fanns redan Brf Stampgatan, som vi har ett gott samarbete med i och med att vi har gemensam innergård och delvis gemensamt garage. Byggnadsfirman John Mattsson ägde en stor del av kvarteret som företaget utvecklade i samarbete med HSB. Brf Friggagatan fick 200 lägenheter och ett antal lokaler i två hus. Merparten av lägenheterna blev tvårummare men det finns även tre-, fyra- och femrummare.

Uno Åhrén, en av männen bakom Stockholmsutställningen 1930, var stadsplanechef i Göteborg 1932-1943 och stod bl a bakom den nuvarande stadsplanen för stadsdelen Stampen med utformningen av Odinsplatsen som ett typiskt exempel på funktionalism.

Friggagatan och Odinsgatan fick sina namn redan 1883. Odinsplatsen, Baldersgatan och Baldersplatsen döptes 1895. Viktor Rydbergs bok om "Fädernas gudasaga" hade inspirerat många städer till att ge sina gator namn efter asagudar, så också Göteborg. Leden Friggagatan-Odinsgatan hade sedan 1600-talet varit infarten från nordost till Göteborg och kallades till en början Jordwägen. På den tiden gick strandlinjen mot Göta Älv där spårområdet nu är.

Beskrivning av nuläget

Nybyggena: Stigberget Fastighetsutveckling har nyligen uppfört tio höghus med totalt 452 lägenheter som företaget sedan länge planerat. I oktober 2010 öppnade COOP en affär och 2012 startade Tempo en butik i vårt hus

Busstrafiken: Sedan slutet av 2010 kör bussar på den nya bussgatan på  Burggrevegatan. Men några linjer blir även i fortsättningen kvar på Odinsgatan-Friggagatan.

Hastigheten:
 Sedan hastighetsbegränsningen infördes har genomsnittsfarten på Odinsgatan-Friggagatan minskat 2-3 km i timmen. Polisen har enligt egen uppgift genomfört ett flertal hastighetskontroller, och ett antal trafikanter har rapporterats men det är oklart om någon bötfällts. Den allmänna meningen är att någon betydande fartsänkning knappast kan åstadkommas utan fartbulor eller liknande.

Framtiden

Vi har väl alla sett och glatt åt oss förändringen av Odinsgatan, den grönskande rondellen på Odinsplatsen och Friggagatan med ännu mera träd. Nu har utrymmet för bilar på Odinsgatan och Friggagatan begränsas till en körfil i vardera riktningen, och utrymmet för gående och cyklister breddats.

Kommentera